سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کسب و کار

خیلی از افراد فکر می کنند که شغل برنمه نویسی کار راحت و آسوده ای می باشد اما   کسی که می خواهد این رشته را انتخاب کند لازم است تا با فکر و آگاهی لازم   نیز به سراغ این رشته بروید . بنابراین با ما در ادامه همراه باشید تا همراه هم این رشته جذاب و دوست داشتنی را بشناسیم . برنامه نویسی را معمولا کد نویسی هم می خوانند .  و یا در زبان انگلیسی ان را با  نام programmer و یا coder نیز می شناسند .  هدف از برنامه نویسی ساخت  یک برنمه می باشد  که یک رفتار خواسته شده را به نمایش می گذارد . 

در حقیقت برنامه نویس طرح برنامه  ای که مهندس نرم افزار تهیه کرده است را به صورت دستورالعمل هایی متناسب با کامپیوتر در می آورند . در انتها برنامه ها  و کد های تولید شده  را  تست می کنند تا نتیجه  خوبی به دست آید . 

وظایف برنامه نویس

• نوشتن برنامه های کامپیوتر در زبان های مختلف مانند c++ و Java  مطابق با نظر طراح (در پروژه های گروهی) یا کارفرما و مشتری (در پروژه های فردی)

• به روز کردن و گسترش برنامه های موجود با توجه به نیاز کارفرما یا نیاز بازار

• تست و اشکال زدایی برنامه های تولید شده

• استفاده از کتابخانه کدها برای سهولت در نوشتن برنامه ها

• بررسی مداوم فن آوری های جدید در حوزه برنامه نویسی و استفاده از آخرین تکنیک ها برای نوشتن کدها و برنامه های جدید

• تهیه برنامه های لازم به منظور اخذ گزارشات از عملکرد سیستم ها و بررسی مستمر برای ارتقاء کارآیی آنها

• همکاری با طراحان، تحلیل گران، کارشناسان شبکه و بانک های اطلاعاتی به منظور ایجاد تسهیلات لازم در بکارگیری سیستم های مورد نظر

• همکاری با گرافیست ها و طراحان گرافیکی برای زیباتر شدن ظاهر نرم افزار تولیدی


تاریخچه ی شغل برنامه نویسی

اولین کامپیوترها در واقع با تغییرات دستی، مدار متناوب و سیم کشی برنامه ریزی می شدند. البته ایجاد بسیاری از برنامه ها آسان نبود زیرا بیشتر آنها فقط برای کارهای خاص مورد استفاده قرار می گرفتند و از نظر اندازه غول پیکر بودند، بنابراین کاملاً محدود بودند. به همین دلیل ایجاد زبانهای شغل برنامه نویسی گامی انقلابی بود که کامپیوتر را به سطح دیگری برد.


بر خلاف زبان های عادی ، کلمات کلیدی در زبان های برنامه نویسی محدود است و به کمک ترکیب این کلمات کلیدی ، توسعه دهندگان قادر به ایجاد انواع مختلف برنامه شدند. قطعات خاصی از نرم افزار وجود دارد که کدی را که می نویسید به زبان کامپیوتر تبدیل کند تا کامپیوتر آن را بفهمد. حال می خواهیم این سوال پاسخ دهیم که زبان برنامه نویسی چیست؟ به طور خلاصه، یک زبان برنامه نویسی مجموعه دستورالعمل هایی است که از طریق آن انسان ها با رایانه ها تعامل برقرار می کنند.


مهارت‌های برنامه نویسی که سر بزنگاه به کمک برنامه نویس می‌آیند

وارد هر مسیری از زندگی که بشوید فرقی نمی‌کند، قبل از هرچیز باید مهارت‌های مورد نیاز آن مسیر را داشته باشید. برنامه نویس نیز برای این‌که بتواند با چالش‌های سر راهش موجه شود و یکی‌یکی حل‌شان کند باید مهارت‌های خاصی داشته باشد! مهارت‌هایی مثل:

تفکر تحلیلی: برنامه نویس باید تفکر تحلیلی داشته باشد؛ دراین‌صورت بهتر می‌تواند کدها و نتایج‌شان را درک کند.

تمرکز بالا: برنامه نویسی که هنگام کار تمرکز کافی نداشته باشد هرلحظه درمعرض خطا و اشتباه است. خطاهایی که شاید بعضی‌هایشان تاوان سنگینی داشته باشند. داشتن تمرکز کافی باعث می‌شود کدها بدون اشتباه نوشته شوند و یک کل منسجم و یکپارچه را تشکیل بدهند.

توجه به جزئیات: کسی به درد برنامه نویسی می‌خورد که جنبیدن یک پشه نیز از نظرش دور نماند. این توجه به جزئیات است که باعث می‌شود کار برنامه نویس درست جلو برود و از اشتباه‌های احتمالی جلوگیری شود.

داشتن قدرت حل مسئله: برنامه نویسی چیزی که زیاد دارد پیچیدگی و مسئله است. کسی که می‌خواهد برنامه نویس خوبی شود باید سرش درد کند برای حل مسئله و هضم پیچیدگی‌ها.

خلاقیت: برنامه ریزی و خلاقیت آب‌شان توی یک جوب می‌رود و اتفاقاً بدجور هم می‌رود. این برنامه‌نویس‌های خلاق هستند که نیاز کاربران را می‌شناسند و به شیوه‌ای جدید به‌شان پاسخ می‌دهند. برنامه‌های پرطرفدار و اسم‌ورسم‌دار را همین برنامه نویسان خلاق نوشته‌اند.

روحیه‌ی کار تیمی: بعضی از برنامه نویسان مجبورند در یک تیم برنامه نویسی کار کنند و برای همین باید روحیه‌ی کار گروهی و توانایی همکاری با برنامه نویسان دیگر را داشته باشند.

 

رشته برنامه نویسی در هنرستان

رشته واحدی به نام برنامه نویسی در هنرستان وجود ندارد و شما باید رشته کامپیوتر را برای ورود به دنیای برنامه نویسی انتخاب کنید.

مزیت انتخاب رشته کامپیوتر در هنرستان این می باشد که شما از همان ابتدای ورود به رشته مورد نظر وارد مباحث عملی و مهارت های کامپیوتری می شوید که در این بین مباحث پایه برنامه نویسی و برخی زبان های برنامه نویسی تدریس می شود که زیر بنای برنامه نویس شدن را در افراد مستحکم تر می کند.

رشته برنامه نویسی در هنرستان

رشته واحدی به نام برنامه نویسی در هنرستان وجود ندارد و شما باید رشته کامپیوتر را برای ورود به دنیای برنامه نویسی انتخاب کنید.


مزیت انتخاب رشته کامپیوتر در هنرستان این می باشد که شما از همان ابتدای ورود به رشته مورد نظر وارد مباحث عملی و مهارت های کامپیوتری می شوید که در این بین مباحث پایه برنامه نویسی و برخی زبان های برنامه نویسی تدریس می شود که زیر بنای برنامه نویس شدن را در افراد مستحکم تر می کند.


اما نکته مهم برنامه نویسی است، که در سال های گذشته معمولا در کنار مباحث پایه برنامه نویسی زبان های برنامه نویسی مانند ویژوال بیسیک و زبان سی آموزش داده می شد که با منسوخ شدن این زبان ها، آموزش ها به سمت زبان های اصلی تر و کاربردی تر مانند سی شارپ سوق پیدا کرده است.


در نهایت اگر بخواهیم برنامه نویسی را در هنرستان بررسی کنیم باید بگوییم مباحث پایه در این دوران آموزش داده می شود که برای آمادگی ذهن شما به ورود به این حوزه جذاب بسیار کاربردی می باشد از سوی دیگر با آشنایی مختصر با برنامه نویسی در مدرسه شما می توانید با کمک مشاورین متخصص و استفاده از مراجع زیادی که در اینترنت به صورت جامع وجود دارد در کنار مدرسه به یادگیری این حوزه شیرین و آینده دار بپردازید.

 

برنامه نویسان اغلب به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

برنامه نویسان برنامه‌های اجرائی: برنامه نویسان برنامه‌های اجرائی، برنامه‌هایی برای اجرای یک کار خاص، مثلاً صورت‌برداری از کالاها در یک شرکت، می‌نویسند. آن‌ها ممکن است بازنگری یک نرم‌افزار را به عهده بگیرند.

برنامه نویسان سیستم: برنامه نویسان سیستم برنامه‌هایی برای کنترل نرم‌افزاری سیستم‌های رایانه‌ای می‌نویسند که در این زمینه می‌توان از سیستم‌های عامل، سیستم‌های شبکه و سیستم‌های بانک داده‌ها نام برد.