سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کسب و کار

نظر

اگر جزو افرادی هستید که به کامپیوتر علاقه دارید و کمی هم استعداد طراحی و گرافیکی و همچنین خلاقیت دارید بهترین پیشنهاد برای شما این است که به سراغ طراحی وبسایت بروید . اما آیا با طراحی وبسایت آشنایی دارید ؟ میدانید چه کسی این کار را انجام میدهد ؟ اصلا برای ورود به این حرفه باید چه کرد ، به کجا مراجعه کرد ؟ در دانسگاه ها این رشته تدریس میشود ؟ این سوالات و سوالاتی مشابه با این را خیلی از افرادی که دوست دارند وارد این حرفه شوند بارها و بارها میپرسند اما شاید به جواب درست و قطعی نرسند . در واقع برای تولید یک وبسایت علاوه بر طراح وب به متخصصین دیگری هم نیاز است اما مهم ترین و اصلی ترین کار را طراحان وب انجام میدهند . با توجه به نیاز جامعه و با توجه به اینکه همه مسائل در دنیا به سمت اینترنتی شدن و مجازی پیش میرود خیلی از افراد به فکر طراحی وب سایت برای فروشگاه یا شرکت خود می افتند . با این اوصاف نیاز به طراح وب سایت هم روز به روز افزایش پیدا میکند به همین جهت در مطلب امروز بلاگ به آشنایی با شغل طراح وب سایت و مسائل مربوط به آن پرداخته ایم با ما همراه باشید .

وظایف طراح وب

  • ملاقات با مشتریان برای صحبت در خصوص نوع کار و نوع بازدید کنندگان سایت شان به منظور درک بهتر از خواسته ها و انتظارات مشتری یا کارفرما و تولید یک وب سایت بهتر و نزدیکتر به سلیقه وی
  • تهیه یک طرح که نشان دهنده ساختار سایت و نحوه ارتباط بخش های مختلف باشد – این طرح گاهی به صورت کاغذی و گاهی به صورت الکترونیکی ایجاد می شود و مبنای کار طراح وب است.
  • تصمیم گیری در مورد متن، رنگ ها و پس زمینه های مورد استفاده – این بخش ها نیز با مشورت کارفرما صورت می گیرد.
  • ایجاد صفحات، آیکون ها، لینک ها و عکس ها با استفاده از نرم افزار طراحی وب -  برای این منظور نرم افزارهای متعددی تولید شده است که به نرم افزار  Dream viewer به عنوان یکی از معروف ترین آنها می توان اشاره کرد.
  • اضافه کردن امکانات مولتی مدیا مانند فیلم، صدا و انیمیشن به سایت – در این بخش نیز از نرم افزارهای متعددی استفاده می گردد.
  • آزمایش و اصلاح طراحی سایت در صورت نیاز
  • گذاشتن سایت روی سرور برای شروع کار آن و تحویل به کافرما

تحصیلات لازم برای شغل طراحی وب سایت

معمولاً رشته‌های تحصیلی علوم کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار و مهندسی فناوری اطلاعات، برای شغل طراحی وب مدرکی مرتبط محسوب می‌شوند. فارغ‌التحصیلان برخی از رشته‌های مرتبط مثل گرافیک رایانه‌ای و برخی رشته‌های دیگر هنری نیز می‌توانند به این کار وارد شوند.

ولی شما حتماً به داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط نیازی ندارید. می‌توانید دوره‌های آموزشی طراحی وب را در آموزشگاه‌های آزاد بگذرانید. اما بسیاری از افراد هستند که بدون داشتن مدرکی مرتبط، وارد این شغل شده‌اند و موفق بوده‌اند. بنابراین در این شغل بیشتر از اینکه مدرک مهم باشد، داشتن علاقه و مهارت اهمیت دارد.

4  مشکل و چالش شغل طراح وب سایت 

طراحان وب سایت متناسب با حوزه ای که قرار است درآن سایت طراحی کنند با مشکلات و چالش‌های مختلف روبه رو می‌شوند اما به صورت عمومی طراحان وب با چالش‌های زیر مواجه هستند

  1. ساعات کاری غیر اداری: بسیاری از طراحان سایت به دلیل باز بودن زمان انجام وظایفشان باید حتی در ساعت‌های غیر اداری نیز مشغول انجام کارهایشان باشند و این یک چالش بزرگ محسوب می‌شود
  2. مدیریت زمان : با توجه به متغیر بودن ساعات کاری، یک طراح سایت همیشه باید کنترل زمان برای به نتیجه رسیدن وظایف را در دست داشته باشد
  3. تغییرات مداوم علوم کامپیوتر: به دلیل تغییرات لحظه ای تکنولوژی و به ویژه دانش فناوری، طراحان سایت باید هر لحظه مشغول به روزآوری معلومات خود باشند
  4. پیچیدگی زبان‌های جدید برنامه نویسی : ماهیت مشاغل فناوری اطلاعات به ویژه مشاغل تحت وب، به دلیل پیچیدگی‌های این موضوع و بروز مشکلات فنی، اغلب طراحان وب سایت را دچار چالشمی‌کند.

میزان حقوق و درآمد طراح وب :

در ایران اطلاعات دقیقی در خصوص میزان درآمد طراحان وب منتشر نشده است ، ولی بر اساس تحقیق و مصاحبه با ده ها نفر از متخصصین این رشته درآمدها بسیار متنوع و متفاوت است.به صورتی که برخی از طراحان و برنامه نویسان زبده و کارکشتهدر ماه تا چندین میلیون تومان، حتی تا ده میلیون تومان درآمد دارند و از سوی دیگر برخی دیگر از آنها درآمدهای چندصدهزار تومانی عایدشان می شود.آنچه مسلم است میزان مهارت و توانایی برنامه نویس و طراح وب و همچنین توانایی ها ،و مهارت های عمومی وی از جمله فن بیان توان مذاکره با مشتری یا کارفرما، شخصیت و ویژگی های فردی،و مسایلی از این قبیل تآثیر قابل توجهی در میزان موفقیت در این شعل دارد.درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان عبارتند از :

آمریکا – متوسط درآمد سالیانه طراحان وب حدود 62?500 دلار می باشد.

استرالیا – میزان درآمد سالانه طراحان وب 48?000 دلار استرالیا ( قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالیانه طراحان وب برای افراد تازه کار بین 23?000 تا 33?000 دلار،

برای افراد با تجربه حدود 57?000 دلار و برای متخصصان ارشد بیش از 61?000 دلار می باشد.

بازار کار و موقعیت شغلی طراح وب

بسته به اینکه  علاقمند به فعالیت در حوزه های خصوصی و یا دولتی را داشته باشید موقعیت های شغلی متفاوتی انتظار شما را می کشند. به طور مثال اگر علاقه مند به کار در بخش خصوصی باشید می توانید در شرکت های طراح وب فعالیت نموده و گاه تا سطح مدیریت طراحان و تولید محتوای وب ها پیش رفت.

اگر هم علاقه مند به فعالیت در بخش ها و نهادهای دولتی باشید می توانید در بخش های مختلف فعالیت نمایید.ند طراحی و مدیریت سایت هستند و حتی گاهی مباحثی در خصوص امنیت سایت‌ها ایجاد می‌شوند معمولا از طراحان حرفه‌ای این حوزه استفاده می‌شود و درآمد بسیار خوبی هم برای آنان در نظر گرفته می‌شود.

میزان درآمد طراحان وب نیز مانند سایر مشاغل دارای بازه های متفاوتی است. بازه ای که به خوبی بیانگر تفاوت سطح درآمد از سطح چند صد هزار تومان در ماه تا چند ده میلیون تومان در ماه می باشدکه باز هم بستگی به این دارد که در بخش خصوصی و یا دولتی فعالیت می نمایید و همچنین بستگی به میزان تخصص، تعهد و تجربه شما خواهد داشت.
در حال حاضر درآمد طراحان بر اساس نوع فعالیتی که انجام می‌دهند مشخص می‌شود برای مثال گاه طراحی یک سایت در کمتر از سه روز انجام می‌شود و هزینه طراحی هم بیش از یک میلیون تومان است و برای سایت‌های تخصصی این هزینه‌ها به چند ده میلیون تومان هم می‌رسد. بنابراین همه چیز به سرعت عمل و تخصص طراح مربوط است.

آینده شغلی طراحی صفحات وب

در صورتی که یک فرد دارای مهارت های مناسب طراحی صفحات وب باشد، می‌تواند به استخدام شرکت های مختلفی دربیاید که به طراحی وبسایت می‌پردازند و یا به صورت آزاد کاری و فریلنسرینگ اقدام به طراحی وب نماید.

همان طور که توضیح دادیم، با توجه به این که تقریبا تمام شرکت ها، از بزرگ و کوچک تمایل به این دارند که وب سایت مخصوص خودشان را داشته باشند بستر این کار برای افراد به شدت فراهم است و از لحاظ بازار کار می‌توان به پتانسیل بسیار بالای شغل طراحی سایت مطمئن بود.

مشاغل مرتبط با طراحی سایت چیست ؟

مسلما برای اینکه یک کسب و کار آنلاین راه اندازی شود در کنار طراحی سایت و تخصص طراحی سایت تخصص‌های دیگر نیز مورد نیاز است .

 

برنامه نویس :

برنامه نویس ها افرادی هستند که به واسطه زبان مشترک خود و کامپیوتر یعنی زبان برنامه نویسی و کد نویسی اقدام به ساده سازی فرمان های مورد نیاز ما در دنیای وب می نمایند.

در بخش معرفی شغل برنامه نویسی توضیح کامل تری درباره این شغل داده خواهد شد.

گرافیست :

طراح گرافیک یا گرافیست شخصی که با آشنایی با نرم افزارهای طراحی اقدام به طراحی بخش‌های بیرونی سایت مثل بنر، لوگو و غیره می‌نماید.

در بخش معرفی طراح گرافیک توضیحات کامل تری درباره این شغل داده شده است.

متخصص دیجیتال مارکتینگ :

متخصص بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ شخصی که با مهارت های خود زمینه بازاریابی و فروش در فضای وب رو ایجاد می‌کند ، که از مهارت های فوق العاده تاثیر گذار و موفقیت کسب و کارهای آنلاین می باشد.
در بخش معرفی شغل دیجیتال مارکتینگ توضیحات کامل تری درباره این شغل داده شده است.

متخصص تولید محتوا :

مسلماً در کنار طراح سایت وجود محتوای جذاب یکی از ارکان اصلی درآمدزایی یک کسب و کار اینترنتی است متخصص تولید محتوا وظیفه تولید محتوای کاربردی و اثربخش برای اهداف مختلف در یک سایت را دارد.
در بخش معرفی شغل تولید محتوا توضیحات کامل تری درباره شغل داده شده است.

متخصص سئو :

محتوای تولید شده توسط متخصص تولید محتوا برای برنده شدن در رقابت بین دیگر سایتها نیازمند متخصص سئو است ، متخصص و فردی است که با اصول سئو یک محتوا را به بهترین شکل در گوگل نمایش میدهد و از جمله مشاغل پرطرفدار در فضای وب است .
در بخش معرفی شغل متخصص سئو توضیحات کاملتری درباره این شغل داده شده است .

معروف ترین متخصصین وب و اینترنت :

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - معرفی شغل طراح وب وینت سرف : یکی از بنیانگذاران اینترنت (پدر اینترنت) است. در سال 1943 در امریکا به دنیا آمده و در دانشگاه کالیفرنیای لس انجلس تحصیل کرده است و تا کنون جوایز زیادی در حوزه فناوری اطلاعات از مجامع و سازمان های ملی و بین المللی کسب کرده است.
gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - معرفی شغل طراح وب روبرت کان (Robert Kahn) : یکی از بنیانگذاران اینترنت است (به همراه وینت سرف) . در سال 1938 در نیویورک امریکا به دنیا آمده و در دانشگاه های پرینستون و کالج نیویورک تحصیلات خود را در زمینه کامپیوتر گذرانده است. او تا کنون موفق به اخذ جوایز متعددی در سطح ملی و بین المللی شده است.
gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - معرفی شغل طراح وب پائول باران (Paul Baran) : یک مهندس امریکایی است که در توسعه شبکه های کامپیوتری پیشگام بوده است. او یکی از مخترعین در حوزه تبادل اطلاعات در محیط شبکه های کامپیوتری بوده است.
gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - معرفی شغل طراح وب تیم بل : یکی از معروف ترین دانشمندان بریتانیایی است. او نیز یکی از شناخته شده ترین افراد در زمینه ابداع شبکه اینترنت یا WWW می باشد.

سخن آخر در مورد شغل طراح وب

وب‌سایت‌هایی که به نظر شما زیباترین و کاربردی‌ترین رابط‌های کاربری را دارند، توسط بهترین طراحان وب خلق شده‌اند. در دنیای امروز که صفحات وب به یکی از مهم‌ترین منابع علمی و خبری جهان تبدیل شده‌اند، اهمیت شغل طراحی وب انکار نشدنی است. اگر در طراحی دستی بر آتش دارید و به زبان‌های برنامه‌نویسی نیز علاقه دارید، شاید طراحی وب شغل مناسب شما تا آخر عمرتان باشد.