سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کسب و کار

قطعا بیشتر ماها آشنایی کاملی با شغل برنامه نویسی نداریم و اید با شنیدن نام ان به این فکر می افتیم که شاید برنامه نویس کسی باشد که برنامه ها  پلن های را برای  یک پروژه میچیند . اما در حقیقت برنالمه نویس کسی است که کد های برنامه های نرم افزاری را می نویسد . تمام چیز هایی که در کامپیوتر و یاذلبتاب کنید میبیند مانند انواع بازی ها ، برنامه هایی مانند ورد ، آفیس و ... و سیستم عامل های ویندوز و... از جمله از نرم افزار هایی هستند که بخش عمده آنان برنامه نویسی است . 

در زبان انگلیسی برنامه نویس را با نام های programmer یا coder می خوانند ، برنامه نویسی شغلی است که نمی توان آن را چشم  گوش بسته و بدون شناخت انتخاب کرد ، بنابراین توصیه می کنیم تا ابتدا با ویژگی ها و مهارت های شغل برنامه نویسی آشنا شوید و سپس اقدام به انتخاب این شغل کنید ، به یاد داشته باشید که مهم ترین عامل در انتخاب شغل سلییقه و علاقه شما می باشد چرا که اگر شغلی مورد علاقه شما نباشد قطعا به خوبی نمی توانید در ان عمل کنید . 

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل برنامه نویسی

برای آموزش برنامه نویسی می توان در کلاسهای آزاد آموزشی شرکت کرد و یا تحصیلات دانشگاهی کسب کرد .کارفرمایان برای استخدام برنامه نویس، معمولا به داشتن تجربه و تسلط بر زبان های برنامه نویسی فرد متقاضی، بسیار اهمیت می دهند.

در مجموع فارغ التحصیلان مدرک کارشناسی در علوم کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، مهندسی فناوری اطلاعات و یا کارشناسی ارشد در یکی از گرایش های ارشد مهندسی کامپیوتر و گرایش های ارشد مهندسی فناوری اطلاعات آمادگی بیشتری برای ورود به این شغل دارند. در هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش و در دانشگاه علمی کاربردی هم رشته کامپیوتر وجود دارد که دانش آموختگان آنها نیز می توانند شغل برنامه نویسی را انتخاب کنند.

 

وظایف برنامه نویس

• نوشتن برنامه های کامپیوتر در زبان های مختلف مانند c++ و Java مطابق با نظر طراح (در پروژه های گروهی) یا کارفرما و مشتری (در پروژه های فردی)

• به روز کردن و گسترش برنامه های موجود با توجه به نیاز کارفرما یا نیاز بازار

• تست و اشکال زدایی برنامه های تولید شده

• استفاده از کتابخانه کدها برای سهولت در نوشتن برنامه ها

• بررسی مداوم فن آوری های جدید در حوزه برنامه نویسی و استفاده از آخرین تکنیک ها برای نوشتن کدها و برنامه های جدید

• تهیه برنامه های لازم به منظور اخذ گزارشات از عملکرد سیستم ها و بررسی مستمر برای ارتقاء کارآیی آنها

• همکاری با طراحان، تحلیل گران، کارشناسان شبکه و بانک های اطلاعاتی به منظور ایجاد تسهیلات لازم در بکارگیری سیستم های مورد نظر

• همکاری با گرافیست ها و طراحان گرافیکی برای زیباتر شدن ظاهر نرم افزار تولیدی

 

آشنایی با شغل برنامه نویسی + درآمد و فرصت اشتغال  

دانش و مهارت مورد نیاز شغل برنامه نویس

 

• تفکر تحلیلی به منظور درک کامل نتایج کدهای نوشته شده و تداعی نرم افزار مورد نظر

• تمرکز بالا به منظور جلوگیری از خطا و اشتباه در تولید کدهای جدید و حفظ یکپارچگی در کدهای تولید شده

• دقت و توجه به جزئیات به منظور جلوگیری از خطا و اشتباه

• توان حل مساله – زیرا در بسیاری از موارد کد نویسی کامپیوتر دارای پیچیدگی های زیادی است و برنامه نویس باید قدرت تصمیم گیری و حل مسأله را داشته باشد

• ابتکار و خلاقیت – زیرا یک برنامه نویس در صورتی می تواند به موفقیت برسد و برنامه ای که نوشته خریدار داشته باشد که از خلاقیت و ابتکار در تولید آن استفاده کند و نرم افزاری تولید کند که دارای ویژگی های جدید بوده و نیاز کاربران را در حوزه مورد نظر به خوبی مرتفع نماید.

• توانایی کار تیمی – زیرا در برخی از پروژه ها کار برنامه نویسی به صورت تیمی انجام می شود و برنامه نویس باید توانایی و مهارت کار تیمی را داشته باشد.

 

تاریخچه ی شغل برنامه نویسی

اولین کامپیوترها در واقع با تغییرات دستی، مدار متناوب و سیم کشی برنامه ریزی می شدند. البته ایجاد بسیاری از برنامه ها آسان نبود زیرا بیشتر آنها فقط برای کارهای خاص مورد استفاده قرار می گرفتند و از نظر اندازه غول پیکر بودند، بنابراین کاملاً محدود بودند. به همین دلیل ایجاد زبانهای شغل برنامه نویسی گامی انقلابی بود که کامپیوتر را به سطح دیگری برد.

بر خلاف زبان های عادی ، کلمات کلیدی در زبان های برنامه نویسی محدود است و به کمک ترکیب این کلمات کلیدی ، توسعه دهندگان قادر به ایجاد انواع مختلف برنامه شدند. قطعات خاصی از نرم افزار وجود دارد که کدی را که می نویسید به زبان کامپیوتر تبدیل کند تا کامپیوتر آن را بفهمد. حال می خواهیم این سوال پاسخ دهیم که زبان برنامه نویسی چیست؟ به طور خلاصه، یک زبان برنامه نویسی مجموعه دستورالعمل هایی است که از طریق آن انسان ها با رایانه ها تعامل برقرار می کنند.

 

برنامه نویسان اغلب به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

برنامه نویسان برنامه‌های اجرائی: برنامه نویسان برنامه‌های اجرائی، برنامه‌هایی برای اجرای یک کار خاص، مثلاً صورت‌برداری از کالاها در یک شرکت، می‌نویسند. آن‌ها ممکن است بازنگری یک نرم‌افزار را به عهده بگیرند.

برنامه نویسان سیستم: برنامه نویسان سیستم برنامه‌هایی برای کنترل نرم‌افزاری سیستم‌های رایانه‌ای می‌نویسند که در این زمینه می‌توان از سیستم‌های عامل، سیستم‌های شبکه و سیستم‌های بانک داده‌ها نام برد.

 

شخصیت مناسب شغل برنامه نویسی

چیز دیگری که در معرفی شغل برنامه‌نویسی باید به آن اشاره کرد، این مسئله هست که چه نوع شخصیت‌های مناسب این شغل هستند و در این وادی موفق‌تر عمل می‌کنند. یک برنامه‌نویس موفق ویژگی‌ و خصوصیاتی دارد که اگر کسی این خصوصیات را در خود ببیند می‌تواند با خیال راحت وارد این شغل شده و کار خود را شروع کند.

 

یک برنامه‌‍ نویس همواره در حال یادگیری است. بدون وقفه به دنبال اطلاعاتی است که مغز و ذهن خود را به روز رسانی کند.

در هر محیط کاری‌ای که باشد، به درستی عمل می‌کند. مهم نیست شغل آزاد یا دولتی یا شرکتی... یک برنامه‌نویس از شغل خود رضایت دارد و در انواع سمت‌ها با توجه به قوانین محل کار و وجدان کاری، وظایف برنامه نویسی خود را انجام خواهد داد.

صبر و حوصله از دیگر مواردی است که باید در تیپ شخصیتی یک برنامه‌نویس وجود داشته باشد. توانایی حل مسائل و اشکال‌زدایی برنامه‌ها صبر و تحمل بالایی طلب می‌کند.

 

وره‌های آموزشی که برنامه نویس‌ها باید بگذرانند:

بسیاری از مواقع نیاز است برنامه نویس‌ها اغلب دوره‌های آموزشی زیر را نیز گذرانده باشند. البته از آنجا که تمام مشاغل حوزه کامیوتر مدام در حال به روز رسانی و تغییر هستند، هر روز با ظهور دوره‌های جدید آموزشی مواجه می‌شویم.

 

Sql server

Java script

++c

ASP NET MVC

ANGULAR

ANDROID و ...

 

مهارت‌هایی که برنامه نویس باید داشته باشد:

آشنایی به مفاهیم شبکه

برنامه نویسی

حل مسئله

مستند سازی

کار تیمی

برقراری ارتباط موثر با دیگران

 

چشم انداز آینده

بیشترین رشد در زمینه برنامه نویسی سیستم و اجرائی درآینده درزمینه های تجزیه و تحلیل داده ها ، تهیه نرم افزار و خدمات مشاوره ای رایانه خواهد بود. اما رشد برنامه نویسی نسبت به دیگر رشته های تخصصی رایانه کند تر است . با رشد سریع فن آوری ، نرم افزارهای پیچیده رایانه ای امروزه قادر به نوشتن بسیاری از کدهای پایه ای برنامه میباشند واین مسئله نیاز به برنامه نویسهای بیشتر را برای انجام اینگونه کارهای تکراری از بین برده است . پیشرفت در تولید بسته های نرم افزاری ، ابزارها و زبانهای برنامه نویسی پیشرفته و رشد توانائی کاربرها در طراحی ، نوشتن و اجرای برنامه های خاص خودشان بدین معناست که بسیاری از کارهای عملیاتی برنامه نویسی قابل انتقال به دیگر مشاغل میباشند. با بالا رفتن سطح نوآوری و پیچیدگی فنی ، برنامه نویسان با رقابت بیشتری در سطح بین المللی روبرو میشوند ،‌ چرا که شرکتها قادر به سفارش دادن برنامه نویسی با قیمت کمتر به کشورهای دیگر میباشند.

 

با اهمیتی که امروزه شبکه ها و محیطهای اینترنتی پیدا کرده اند ، شرکتها به دنبال برنامه نویسانی هستند که قادر به تبادل داده ها و پیاده سازی تجارت الکترونیک و استراتژیهای اینترانت باشند. از دیگر زمینه های مورد توجه ، مولتی مدیا و برنامه نویسی مشتری/ سرویس دهنده میباشند. راز موفقیت یک برنامه نویس در آینده پیش رفتن با فن آوری روز، تبحر دربرنامه نویسی پایگاه داده ها و اینترنت و تلفیق مدرک دانشگاهی با تجربه کاری میباشد.