سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کسب و کار

نظر

امروزه افراد زیادی نوجوانان را تشویق می کنند تا در راه کامپیوتر و رشته های زیر مجموعه آن قدم بگذارند چرا که امروزه عصر ، عصر تکنولوژی ست و بیشتر افراد کار های خود را به صورت اینترنتی و با گوشی یا موبایل انجام می دهند . برنامه نویسی یکی از رشته های زیر شاخه علم کامپیوتر است و افرادی که قصد دارند تا انواع سایت ها را طراحی کنند لازم دارند تا در این حیطه کاری آموزش ببینند و کاملا با برنامه نویسی آشنا باشند . توضیح شغل برنامه نویسی کمی با مشکل رو به رو است چرا که روزانه بر تنوع کاری این حوزه افزوده می شود و نمی توان دقیق آن را توصیف کرد . 

اما ما در این مقاله سعی نموده ایم تا حدودی شما رو با وظایف برنامه نویس و مهارت هایی که لازم است یک برنامه نویس از آن برخوردار باشد را شرح دهیم . برای آشنایی کامل با این شغل پیشنهاد می کنم تا انتهای این مقاله همراه ما باشد .  

 

تاریخچه ی شغل برنامه نویسی

اولین کامپیوترها در واقع با تغییرات دستی، مدار متناوب و سیم کشی برنامه ریزی می شدند. البته ایجاد بسیاری از برنامه ها آسان نبود زیرا بیشتر آنها فقط برای کارهای خاص مورد استفاده قرار می گرفتند و از نظر اندازه غول پیکر بودند، بنابراین کاملاً محدود بودند. به همین دلیل ایجاد زبانهای شغل برنامه نویسی گامی انقلابی بود که کامپیوتر را به سطح دیگری برد.

بر خلاف زبان های عادی ، کلمات کلیدی در زبان های برنامه نویسی محدود است و به کمک ترکیب این کلمات کلیدی ، توسعه دهندگان قادر به ایجاد انواع مختلف برنامه شدند. قطعات خاصی از نرم افزار وجود دارد که کدی را که می نویسید به زبان کامپیوتر تبدیل کند تا کامپیوتر آن را بفهمد. حال می خواهیم این سوال پاسخ دهیم که زبان برنامه نویسی چیست؟ به طور خلاصه، یک زبان برنامه نویسی مجموعه دستورالعمل هایی است که از طریق آن انسان ها با رایانه ها تعامل برقرار می کنند.

 

برنامه نویسان اغلب به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

برنامه نویسان برنامه‌های اجرائی: برنامه نویسان برنامه‌های اجرائی، برنامه‌هایی برای اجرای یک کار خاص، مثلاً صورت‌برداری از کالاها در یک شرکت، می‌نویسند. آن‌ها ممکن است بازنگری یک نرم‌افزار را به عهده بگیرند.

برنامه نویسان سیستم: برنامه نویسان سیستم برنامه‌هایی برای کنترل نرم‌افزاری سیستم‌های رایانه‌ای می‌نویسند که در این زمینه می‌توان از سیستم‌های عامل، سیستم‌های شبکه و سیستم‌های بانک داده‌ها نام برد.

 

حوزه کاری شغل برنامه‌نویسی

یک برنامه‌نویس می‌تواند در شرکت‌های برنامه‌نویسی شروع به کار نماید. یک برنامه‌نویس که در شرکت‌های کامپیوتری مشغول به کار می‌شود ممکن است در سمت‌هایی مانند: مدیر فنی، کارشناس، کارشناس ارشد، برنامه‌نویس، برنامه‌نویس وب و ... به کار گمارده شود. لازم به ذکر است که تنها کسانی که شغل اصلی آنها برنامه‌نویسی است نیاز به یادگیری این مهارت ندارند. بلکه علاوه بر فارغ‌التحصیلان رشته‌های مربوط به کامپیوتر، دیگر رشته‌ها نیز به این دانش نیاز دارند و می‌توانند در کنار شغل خودشان، یک برنامه‌نویس هم باشند. تعداد موقعیت‌های شغلی بسیاری وجود دارد که برای کسب این موقعیت‌ها باید دستی در برنامه‌نویسی هم داشت.

 

زبانهای برنامه نویسی:

زبان‌های برنامه‌نویسی ساختارهای زبانی دستورمداری در رایانه‌ها هستند که به‌وسیله? آنها می‌توان یک الگوریتم را به‌وسیله? ساختارهای دستوری متفاوت برای اجرای رایانه توصیف کرد و با این روش امکان نوشتن برنامه جهت تولید نرم‌افزارهای جدید بوجود می‌آید. معمولاً هر زبان برنامه‌نویسی دارای یک محیط نرم‌افزاری برای وارد کردن متن برنامه، اجرا، همگردانی و رفع اشکال آن هستند.

یک زبان برنامه نویسی یک زبان مصنوعی است که برای بیان محاسباتی که توسط یک ماشین (مخصوصا رایانه) قابل انجام است، طراحی شده‌است.زبان‌های برنامه نویسی برای ایجاد برنامه‌هایی به کار می‌روند که رفتار یک ماشین را مشخص می‌کنند، الگوریتم دقیق را بیان می‌کنند، و یا روشی برای ارتباط انسانند.

اولین زبان برنامه نویسی به قبل از اختراع رایانه باز می‌گردد، و برای هدایت رفتار ماشین‌هایی مانند دستگاه‌های نساجی اتوماتیک و نوازنده‌های پیانو به کار می‌رفت. هزاران زبان برنامه نویسی خلق شده‌اند، بیشتر در زمینه? رایانه، زمینه‌ای که هر ساله بسیاری دیگر ایجاد می‌شوند.

 

وظایف برنامه نویس

• نوشتن برنامه های کامپیوتر در زبان های مختلف مانند c و Java مطابق با نظر طراح (در پروژه های گروهی) یا کارفرما و مشتری (در پروژه های فردی)

• به روز کردن و گسترش برنامه های موجود با توجه به نیاز کارفرما یا نیاز بازار

• تست و اشکال زدایی برنامه های تولید شده

• استفاده از کتابخانه کدها برای سهولت در نوشتن برنامه ها

• بررسی مداوم فن آوری های جدید در حوزه برنامه نویسی و استفاده از آخرین تکنیک ها برای نوشتن کدها و برنامه های جدید

• تهیه برنامه های لازم به منظور اخذ گزارشات از عملکرد سیستم ها و بررسی مستمر برای ارتقاء کارآیی آنها

• همکاری با طراحان، تحلیل گران، کارشناسان شبکه و بانک های اطلاعاتی به منظور ایجاد تسهیلات لازم در بکارگیری سیستم های مورد نظر

• همکاری با گرافیست ها و طراحان گرافیکی برای زیباتر شدن ظاهر نرم افزار تولیدی

مهارت‌های برنامه نویسی که سر بزنگاه به کمک برنامه نویس می‌آیند

وارد هر مسیری از زندگی که بشوید فرقی نمی‌کند، قبل از هرچیز باید مهارت‌های مورد نیاز آن مسیر را داشته باشید. برنامه نویس نیز برای این‌که بتواند با چالش‌های سر راهش موجه شود و یکی‌یکی حل‌شان کند باید مهارت‌های خاصی داشته باشد!

 

مهارت‌هایی مثل:

تفکر تحلیلی: برنامه نویس باید تفکر تحلیلی داشته باشد؛ دراین‌صورت بهتر می‌تواند کدها و نتایج‌شان را درک کند.

تمرکز بالا: برنامه نویسی که هنگام کار تمرکز کافی نداشته باشد هرلحظه درمعرض خطا و اشتباه است. خطاهایی که شاید بعضی‌هایشان تاوان سنگینی داشته باشند. داشتن تمرکز کافی باعث می‌شود کدها بدون اشتباه نوشته شوند و یک کل منسجم و یکپارچه را تشکیل بدهند.

توجه به جزئیات: کسی به درد برنامه نویسی می‌خورد که جنبیدن یک پشه نیز از نظرش دور نماند. این توجه به جزئیات است که باعث می‌شود کار برنامه نویس درست جلو برود و از اشتباه‌های احتمالی جلوگیری شود.

داشتن قدرت حل مسئله: برنامه نویسی چیزی که زیاد دارد پیچیدگی و مسئله است. کسی که می‌خواهد برنامه نویس خوبی شود باید سرش درد کند برای حل مسئله و هضم پیچیدگی‌ها.

خلاقیت: برنامه ریزی و خلاقیت آب‌شان توی یک جوب می‌رود و اتفاقاً بدجور هم می‌رود. این برنامه‌نویس‌های خلاق هستند که نیاز کاربران را می‌شناسند و به شیوه‌ای جدید به‌شان پاسخ می‌دهند. برنامه‌های پرطرفدار و اسم‌ورسم‌دار را همین برنامه نویسان خلاق نوشته‌اند.

روحیه‌ی کار تیمی: بعضی از برنامه نویسان مجبورند در یک تیم برنامه نویسی کار کنند و برای همین باید روحیه‌ی کار گروهی و توانایی همکاری با برنامه نویسان دیگر را داشته باشند.