سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کسب و کار

نظر

 از بچگی دوست داشتم مهماندار هواپیما بشم  ، در حقیقت  این شغل باری مبسیار جذاب بود  اما متاسفانه نتوانستم  وارد این حیطه شغلی بشوم چرا که روحیات من یا روحیاتی که یک مهماندار باید داشته باشد یکی نبود .  شاید با خود بپرسید مگه شغل هم روحیات خاصی می خواهد ؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله ، هر شغلی روحیات مختص به خود را میطلبد . که ما در وبلاگ خود سعی کرده ایم تا در مورد انواع شغل ها و وظایف و روحیات و ویزگی های آن نیز صحبت کنیم .   در این مطلب قصد داریم تا در مورد  مهارت ها ف ویژگی های و رویات لازم برای شغل مهماندار پرواز را بررسی کنیم . اگپر شما هم به این شغل علاقه داردی و دوست دارید تا در این زمینه فعالیت کنید توصیه یم کنم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید . مهمانداری به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین شغل‌هاست که افراد زیادی خواهان ادامه‌ی تحصیل در این رشته هستند. یک مهماندار عضو خدمه‌ی هوایی است و وظیفه‌ی او ایجاد راحتی، امنیت و آسایش برای مسافران در پروازهای مسافرتی است .

وظایف مهماندار هواپیما

مهماندار قبل از هر پرواز باید کارهای زیر را انجام دهد :

شرکت در جلسه مربوط به پرواز و زمانبندی

بررسی موجود بودن مواد و وسایل به اندازه کافی و درست کارکردن تجهیزات ایمنی

خوشامدگویی به مسافران و هدایت آنها به سمت صندلی هایشان

آموزش نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی به مسافران

در حین سفر وظایف او عبارتند از :

اطمینان یافتن از راحتی مسافران و پاسخ سریع و به موقع به درخواست های آنها

پذیرایی از مسافران با غذا و نوشیدنی

دادن اطلاعیه های خلبان به مسافران

اطمینان یافتن از بکارگیری درست روش ها و تجهیزات ایمنی توسط مسافران در شرایط اضطراری

 

پس از اتمام سفر نیز کارهای زیر را باید انجام دهد :

اطمینان یافتن از خروج ایمن همه مسافران همراه با وسایل شخصی شان

نوشتن گزارش پرواز شامل هر اتفاق غیر معمول

ثبت کلیه سفارشات مواد غذایی و نوشیدنی مورد نیاز برای پروازبعدی

بین پروازها مهماندار فرصتی برای استراحت و بررسی مقصدهای پرواز بعدی خود خواهد داشت

 

مدرک تحصیلی و نحوه ورود به شغل مهمانداری

افرادی که علاقه مند به فعالیت در حوزه مهمانداری هستند باید بعد از دریافت صلاحیت پزشکی از واحد پزشکی سازمان هوایی کشور در آموزشگاه های آزاد یا آموزشگاه های برخی شرکت های هواپیمایی مجوز دریافت کنند.

این افراد برای گرفتن صلاحیت های پزشکی باید آزمایش های مختلف مانند: خون و ادرار، نوار مغز، چشم پزشکیف عکس از قفسه سینه، نوار قلب و بررسی بی ام ای و دیگر چکاپ ها را انجام دهند و بعد از تایید، اجازه تحصیل در این رشته را دارند.

بعد از گذراندن دوره های لازم و گرفتن آزمون در صورت مورد تایید بودن نمره، به شما مدرک مهمانداری تعلق می گیرد. سپس درآزمون های وودی ایرلاین های مختلف شرکت می کنند در صورت قبولی فعالیت خود را آغاز می کنند.

ایرلاین های مختلف شرایط خاصی برای پذیرفتن مهماندار دارند. برای ورود به این حوزه باید آزمون ورودی، مصاحبه، گزینش، دوره های زبان انگلیسی و … شرکت کرده و بعد از موفقیت وارد دوره بعدی از طرح های برنامه ریزی شده بشوند.

 

وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهان آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام مهمانداران بین سال های2010 تا2020 ، هیچ رشدی نخواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل14 درصد می باشد استرالیا – در بازه زمان5 سال گذشته میزان استخدام در این شغل رشد30.6 درصدی داشته و رشد کم درآینده برای آن پیش بینی شده است زمانی که هواپیماها در دهه 1920 وارد دنیا شدند، مشاغلی نیز به وجود آمدند تا گستردگی عملیاتی آن پوشش داده شود. در آن زمان سفرهای هوایی تجاری ، بسیار جدید بود و شرکت های هوایی مانند امروزه به دنبال راهکارهایی جهت فراهم کردن سرویس و ایمنی به مسافر بودن

 

شخصیت شناسی مهمان ‌دار هواپیما

مهمانداران هواپیما اغلب شخصیت‌های برون گرا دارند؛ این افراد با بهره گیری از هوش اجتماعی بالای خود می‌توانند در اطرافیان به ویژه مسافران یک پرواز احساس مثبت به وجود بیاورند. یک مهماندار موفق باید از سفرهای طولانی و متعدد لذت ببرد. توانایی برقراری ارتباط با افراد، فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی یک مهماندار موفق محسوب می‌شود.

 

در استخدام افراد به عنوان مهماندار هواپیما، مدیریت بحران در فضاهای پرخطر و استرس زا، موضوع بسیار مهمی است که مورد توجه شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد.پ

 

مهارت‌های لازم برای یک مهماندار هواپیما

یک مهماندار باید از روابط عمومی خوبی برخوردار باشد و بتواند رابطه‌ی خوبی با مسافرین برقرار سازد. احساس نیاز او به این مهارت در مواقع خطر و شرایط بحرانی بیشتر می‌شود. او باید بتواند با استفاده از بیان خود آرامش و اطمینان خاطر به مسافرین ببخشد.

یک مهماندار باید از مهارت کار تیمی و گروهی برخوردار باشد. او و بقیه‌ی افراد خدمه‌ی پرواز مانند یک گروه هستند که وظیفه‌ی حفظ سلامت مسافرین در طول سفر را بر عهده دارند.

یک مهماندار باید زبان انگلیسی را در سطح عالی آموزش ببیند و بتواند به‌خوبی از آن برای برقراری ارتباط با مسافرین خارجی استفاده کند.

یک مهماندار باید شخصیتی آرام و مهربان داشته باشد و با صبر و حوصله‌ی خود سلامت روحی و روانی مسافرین را در طول سفر تأمین کند.

یک مهماندار باید ظاهری آراسته منظم و صدایی رسا داشته باشد. داشتن ظاهر، اندام و قد مناسب نیز در برخی شرکت‌های هوایی مورد توجه است.

یک مهماندار باید بتواند فشارهای کاری مربوط به شغل خود را تحمل کند. سفرهای پی‌درپی، زندگی دور از خانواده و خانه، سفرهای خطرناک و… نباید از صبر و حوصله‌ی او بکاهد و موجب کم‌کاری او شود.

یک مهماندار باید از لحاظ جسمانی نیز دارای توان مناسبی باشد زیرا معمولاً ساعات زیادی را باید بایستد و یا در فضاهای کوچک تردد کند. شرایط جوی نامناسب هواپیما نیز گاهی این شرایط را سخت‌تر می‌کند.

یک مهماندار باید بداند وظیفه‌ی او صرفاً پذیرایی از مسافرین نیست. وظیفه‌ی اصلی یک مهماندار حفظ سلامت روحی روانی مسافرین در طول پرواز به‌خصوص در شرایط اضطراری است که این امر می‌تواند در کاهش تعداد تلفات جانی در سوانح هوایی تأثیر بسزایی داشته باشد.

مهماندار کیست؟ یک مهماندار هواپیما دقیقاً چه کارهایی انجام میدهد؟

مهماندار هواپیما، عضو خدمه? هوایی است که توسط خطوط هوایی برای تضمین ایمنی و آسایش مسافران در پروازهای تجاری و نیز جت‌های تشریفاتی ممتاز، به‌کار گرفته می‌شود. وظیفه مهماندار کمک به مسافران برای داشتن سفری راحت، ایمن و لذت بخش است. به عبارتی در یک پرواز هوایی بیشترین مسئولیت پس از خلبان بر عهده مهماندار است.

مهماندار باید به زبان خارجی مسلط باشد. البته در میزان و کیفیت شرایط موضوع، تفاوتهایی در بین شرکت های هواپیمایی مشاهده می شود. مهماندار در برخورد با مسافران مختلف باید نرم و قاطع باشد. داشتن مهارت های ارتباطی خوب و توان انجام کارها به صورت تیمی در این شغل بسیار مهم است.

از لحاظ ظاهری مهماندار باید همیشه مرتب و منظم، با ظاهری آراسته و فرم بدنی متناسب باشد و از لباس های فرم شرکت های هواپیمایی استفاده کند.

یک مهماندار باید از لحاظ جسمانی نیز دارای توان مناسبی باشد زیرا معمولا ساعات زیادی را باید بایستد و یا در فضاهای کوچک تردد کند. شرایط جوی نامناسب هواپیما نیز گاهی این شرایط را سخت تر می کند.

ساعت کاری مهماندار نامنظم و متغیر است. معمولا تعطیلات، زمان اوج کاری مهماندار می باشد. در ایران ساعات کاری مهمانداران نسبت به سایر کشورها طولانی تر است و معمولا مهمانداران زمان های زیادی را از خانواده خود دور هستند.