سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کسب و کار

قطعا تا به حال برایتان پیش امده است که فیلمی را دیده باشید و آنقدر از آن لذت برده باشید که همش به دنبال نام کارگردان آن بگردید ، یک کارگردان با مهارت های و توانایی هایی که دارد یه مجموعه را برای رسیدن به یک هدف معین سازمان دهی و کارگردانی می کند تا در انتها با کمک این مجموعه بتواند چیز جدید و خارق العاده ای را خلق کند حال می خواهد فیم باشد ، تئاتر باشد و ... . در واقع قبل از ان که وارد این حیطه شغلی شوید لازم دارید تا ابتدا دریابید که آیا قوه تخیل قوی دارید و یا ان که آیا به سینما علاقه مند هستید ؟ محیط آن را می شناسید و یا توانایی هدایت یک مجموعه بزرگ را به سوی یک هدف خاص دارید و هزارتا سوال دیگر که قبل از انتخاب شغل کارگردانی باید جواب آن ها را دریابید . در ادامه این مقاله وظایف و مهارت هایی که لازم است یک کارگردان در اختیار داشته باشد را بررسی میکنیم و همچنین شخصیت های مناسب این شغل را شرح خواهیم داد .

مسئولیت ها و وظایف کارگردان

ملاقات با تهیه کنندگان – زیرا تهیه کننده مسئول فراهم آوردن امکانات و شرایط مورد نیاز کارگردان است و با کارگردان نسبت به سایر عوامل ساخت فیلم از ابتدا تا انتهای عملیات ساخت فیلم بیشترین ارتباط  را دارد.

مستند کردن یک فیلم نامه یا ایده – این وظیفه کارگردان در همکاری با فیلم نامه نویس است. البته در خیلی از مواقع خود کارگردان نسبت به نوشتن فیلم نامه اقدام می نماید و نقش نویسنده و کارگردان فیلم را یک نفر بازی می کند.

آماده سازی فیلمنامه برای تبدیل به تصاویر متعدد فیلم

تصمیم درباره چگونگی شروع تولید و تعیین محل فیلمبرداری

برنامه ریزی زمان های فیلمبرداری و تدارکات لازم برای پیشبرد هرچه بهتر عملیات ساخت فیلم و فیلم برداری

انتخاب و استخدام بازیگران و عوامل فیلم از جمله تصویربردار، صدابردار، مدیر صحنه و سایر عوامل ساخت فیلم

هدایت و راهنمایی عوامل فنی به منظور ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در ساخت فیلم

هدایت  و راهنمایی بازیگران – شاید بیشترین زمان کارگردان در هر فیلم در هدایت و راهنمایی بازیگران فیلم صرف شود و لذا موفقیت و عدم موفقیت یک فیلم نیز تا حد بسیار زیادی به خوب انجام شدن این وظیفه کارگردان برمی گردد.

نظارت بر تدوین نسخه نهایی فیلم

در برخی از پروژه ها شما خودتان فیلمنامه نویس و تهیه کننده هستید. گاهی نیز کارهای فیلم برداری و صداگذاری را انجام می دهید که این معمولا در فیلم های مستند و یا تولیدات با بودجه محدود اتفاق می افتد.

 

مهارت و دانش مورد نیاز کارگردان

خلاقیت و تخیل و شناخت سینما و بازیگری

مهارت ارتباطی خیلی خوب – برای برقراری ارتباط مناسب با بازیگر، تهیه کننده، فیلم بردار، صدار بردار، مخاطبان و تمام کسانی که قبل، حین و بعد از یک پروژه فیلم سازی در ارتباط با کارگردان می باشند.

توانایی رهبری و ایجاد انگیزه در افراد -  زیرا کارگردان در یک فیلم همچون مدیرعامل یک شرکت یا فرمانده یک گروه نظامی عمل می کند و موفقیت و شکست یک پروژه سینمایی تا حد زیادی به کارگردان آن بستگی دارد.

مهارت عالی در سازماندهی و برنامه ریزی

ابتکار و توانایی حل مساله – زیرا موانع بسیار زیادی بر سر راه یک پروژه فیلم سازی وجود دارد. از خصوصیات اخلاقی متفاوت هر یک از بازیگران گرفته تا مشکلاتی که بر سر راه اخذ مجوز از سازمان های قانونی و دولتی وجود دارد و مهمتر از همه تامین بودجه مورد نیاز برای ساخت فیلم وتوافق با تهیه کننده و تمامی این مسایل باید توسط کارگردان حل و فصل گردد.

توانایی تصمیم گیری

مدیریت خوب زمان و بودجه

حفظ آرامش در شرایط فشار

اطلاع از مباحث سلامت و ایمنی در کار

توان جسمی مناسب – زیرا بخش قابل توجهی از عملیات ساخت یک فیلم در خارج از استدیو و محیط های شهری، روستایی و حتی کوهستانی است و کارگردان باید توان مناسب برای انجام پروژه در هر کجا را دارا باشد.

 

چه کارهایی انجام می دهند؟

گردآوری اطلاعات: مشاهده، دریافت و کسب اطلاعات از تمام منابع مربوطه.

ارتباط با سرپرستان، همکاران و زیردستان: فراهم کردن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران یا زیر دستان به وسیله تلفن، ایمیل یا به صورت شخصی.

تفکر خلاق: توسعه، طراحی یا خلق برنامه های کاربردی، ایده ها، روابط، سیستم ها یا محصولات جدید همراه با مشارکت هنرمندانه

تصمیم گیری و حل مسئله: تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل و حل مشکل

تعامل با کامپوتر ها: استفاده از کامپوترها و سیستم های کامپیوتری (نرم افزار و سخت افزار) برای برنامه ریزی، برنامه نویسی، تنظیم دستورالعمل، ورود اطلاعات یا پردازش اطلاعات.

 

موقعیت شغلی در ایران :

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران رشته‌هایی را در دانشکده صدا و سیما ارائه می‌دهد که دانشجویان آن پس از فارغ‌التحصیلی، شغل تعریف شده‌ای نیز در سازمان داشته باشند. اما فرصت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان، تنها به سازمان صدا و سیما محدود نمی‌شود و فارغ‌التحصیلان کارگردانی تلویزیون می‌توانند در سازمان‌های دست‌اندرکار تولید برنامه و مراکز برنامه‌سازی تبلیغاتی، نهادهای دولتی از قبیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت نمایند.

منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش

 

 شخصیت های مناسب شغل کارگردانی

در انتخاب شغلی صحیح و درست عوامل مختلفی مانند ارزشها، علایق، ارزش های خانوادگی، نیاز جامعه و … وجود دارد. بنابراین مهمترین کاری که هر شخص باید برای خود  باید انجام دهد شناسایی شخصیت خود و انتخاب شغل متناسب با آن می باشد.

به طور کلی افراد مختلف با تیپ شخصیت های گوناگون می توانند در این شغل موفق باشند و محدودیتی برای شخصی در موفق شدن وجود ندارد. و نمی توان دقیق و مطمئن اعلام کرد که افرادی که از این تیپ شخصیتی برخوردار هستند امکان موفقیت در این رشته را دارند.

اما به طور کلی و طبق شواهدی که وجود دارد افرادی که به عرصه سینما علاقه دارند و در عین حال سرشار از خلاقیت هستند می توانند مناسب شغل کارگردانی باشند.

 

مدت دوره آموزش ، محل آن و هزینه های احتمالی

4 مرکز علمی برای تحصیل در این رشته در کشور ما وجود دارد: 1- دانشگاه هنر 2- دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران 3- دانشکده هنرهای دراماتیک 4-مرکز آموزش فیلمسازی

مدت تحصیل و دوره کارآموزی در 2 مرکز اول ، 4 سال می باشد که پس از پایان این دوره دانشجو مدرک لیسانس یا کارشناسی را اخذ می نماید. در مراکز سوم و چهارم مدت دوره آموزش 2 سال می باشد. تحصیل در هر یک از مراکز فوق هزینه های مختصری را نیاز دارد که مشتمل بر هزینه تهیه کتب و جزوات لازم و لوازم التحریر و غیره می باشد. خرید لوازم دستگاههای فیلمسازی ضروری نیست و در هر یک از مراکز وسایل و ابزاری برای تجربه عملی دانشجویان به تعداد معدودی موجود است.