سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کسب و کار

مطمئنا هرکسی که فکر می کند به شغل مهندسی علاقه دارد باید در رشته ریاضی و فیزیک قدم بگذارد چرا که اصلی ترین دروس لازم برای یک مهندس تسلط کامل بر ریاضی و فیزیک و به خصوص شیمی است ، مهندسی شاخه های متفاوتی دارند از جمله آن ها می توان به مهندسی برق ، مهندسی مکانیکی ، مهندسی ساخت و ساز ف مهندسی شیمی و ... نام برد ، در این مقاله قرار است تا با رشته مهندسی شیمی و کمک به شناخت خود که آیا برای این کار مناسب هستید یا نه و وظایفی که یک مهندسی شیمی لازم است انجام دهد و ... آشنا ، قطعا هر کسی که وارد یک حیطه شغلی می شود بهتر است تا مهارت هایی که لازم است در این حیطه داشته باشد را بشناسد تا بتواند با اگاهی کامل وارد آن شود ، گستره فعالیت های یک مهندس شیمی بسیار وسیع بوده است و نمیتوان تمام فعالیت های آن ها را ذکر کرد . اگر قصد دارید وارد این زمینه شغلی بشوید به شما توصیه می شود تا مطالب زیر را مطالعه کنید .

 

مهارت و توانمندی های مورد نیاز مهندس شیمی

داشتن استعداد در ریاضیات، فیزیک و شیمی – زیرا پایه مهندسی شیمی بر این دروس بنا شده است.

مهارت خوب در تحلیل و حل مساله – چون مهندس شیمی به طراحی و کنترل فرآیندهای تولیدی می پردازد، باید بتواند فرآیندها را تحلیل و در صورت بروز مساله یا مشکلی آن را به خوبی حل نماید. به عنوان مثال اگر در

یک کارخانه تولید مواد غذایی از طرف بخش کنترل کیفیت اعلام شود که محصولات نهایی به حد کافی فریز نشده و امکان فساد سریع آنها وجود دارد، مهندس شیمی کارخانه سریعا مساله مورد نظر را بررسی و با تسلطی که

روی فرآیندهای مختلف تولید دارد، اشکال را پیدا و برای رفع آن اقدام می کند.

توانایی برنامه ریزی، سازماندهی و تصمیم گیری – از آنجا که کار مهندس شیمی بسیار حساس و کلیدی است، برای پیشبرد مناسب فرآیندهای تولید مهندس شیمی باید از توانایی خوبی در برنامه ریزی و سازماندهی

کارها برخوردار باشد. مثلا در بسیاری موارد وقتی واحدی به یک پالایشگاه می خواهد اضافه شود، مهندس شیمی باید با دقت همه عوامل و کارهای لازم را شناسایی کرده و با برنامه ریزی درست و گرفتن تصمیمات به جا،

وظیفه طراحی و راه اندازی آن بخش پالایشگاه را انجام دهد.

توانایی مدیریت پروژه ها، افراد و بودجه ها – در بسیاری از کارخانجات و پالایشگاه ها، مهندس شیمی مسئول اصلی پروژه ها می باشد. بنابراین باید در مدیریت پروژه ها و کارکنان آنها قوی باشد.

مهارت خوب ارتباطی – برای همکاری و ارتباط با سایر مهندسان، کارکنان و مدیران ارشد

توانایی کار تیمی – کار مهندس شیمی (در قالب پروژه و یا در روند عادی کار) ارتباط زیادی با کارگران و سایر مهندسان دارد. برای انجام درست وظایف و دستیابی به بهترین تولید باید همکاری و هماهنگی زیادی بین تیم های کاری وجود داشته باشد.

 

مهندس شیمی برای شما مناسب است اگر:

 

در ریاضی و بعد در شیمی و فیزیک قوی باشید. همچنین دقت بالا، توانایی تحلیل اطلاعات، حل مساله و مهارت مدیریتی برای مدیریت پروژه ها، افراد و بودجه ها را داشته باشید.

ساعت کاری مهندس شیمی معمولا مطابق با ساعات کاری اداری است . البته وقتی روی پروژه ای کار می کند، گاهی لازم است زمان بیشتری را سر کار خود باشد تا بتواند پروژه را به موقع تحویل دهد.

محل کار مهندس شیمی معمولا در آزمایشگاه ،دفتر کار یا بخش های مختلف کارخانه یا پالایشگاه ها می باشد.

در ادامه با وظایف مهندس شیمی ، مهارت و توانمندی های مورد نیاز مهندس شیمی، تحصیلات لازم برای ورود به شغل مهندسی شیمی، بازار کار، آینده شغلی و فرصت های استخدامی مهندسی شیمی و درآمد و حقوق مهندس شیمی آشنا می شوید.

 

وظایف مهندس شیمی

این افراد غالبا در بخش تحقیق و توسعه و یا در بخش تولید مشغول به کار می شود.

اگر مهندس شیمی در بخش تحقیق و توسعه کار کند، وظیفه دارد که:

آزمایش راه های جدید توسعه محصولات در آزمایشگاه را انجام دهد.

از مدل های کامپیوتری برای رسیدن به روش های تولید ایمن تر و مقرون به صرفه تر استفاده کند.

برای چگونگی انتقال نمونه های آزمایشگاهی به محیط واقعی کار برنامه ریزی کند.

و روش های ایمن و دوستدار محیط زیست برای از بین بردن مواد زائد را توسعه و گسترش دهد.

 

اگر مهندس شیمی در بخش تولید کار کند وظیفه دارد :

 

با تکنسین های کارخانه برای ایجاد تجهیزات لازم و ابزارهای کنترل فرآیند تولیدهمکاری کند.

فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی فرآیند تولید را نظارت و بررسی کنند. 

سیستم ها و دستگاه ها مورد نیاز در فرآیند تولید را طراحی کنند.

و همکاری نزدیک با مدیران بخش های کنترل کیفیت و ایمنی و سلامت به منظور بهینه سازی فرآیند تولید از نظر اقتصادی، کیفیت محصولات، ایمنی داشته باشد.

 

گرایش های مهندسی شیمی:

 

در مقطع کارشناسی دارای 8 گرایش زیر می باشد:


1.پالایش: دانش تبدیل نفت خام به فرآورده های نفتی.

2.پتروشیمی: دانش تبدیل شاخه ای از فراورده های نفتی به فرآورده های غیر نفتی (پلیمرهای خام و محصولات پتروشیمی)

3.پلیمر: دانش تبدیل پلیمرهای خام (PVC,PP,PE) به پلیمرهای صنعتی (لاستیک، چسب، رنگ و ...)

4.صنایع گاز: دانش تبدیل گاز طبیعی به گاز قابل مصرف (شامل عملیات استخراج، پالایش، انتقال و ...) (با توجه به منابع غنی گاز در ایران و رتبه دوم ایران در جهان از این حیث، آینده این گرایش بسیار درخشان خواهد بود)

5.صنایع شیمیایی معدنی: دانش تبدیل مواد شیمیایی استخراج شده از معدن به محصولات شیمیایی معدنی (گچ، سیمان، کاشی، اسیدها و بازها، گازهای صنعتی و ... )

6.صنایع غذایی: دانش تبدیل مواد غذایی به محصولات غذایی مغذی‌تر و با طعم بهتر.

7.طراحی فرایندهای صنعت نفت: همانطور که از نام آن مشخص است در دروس اختصاصی و اختیاری این گرایش باید مسائل مربوط به صنایع نفت مطرح شود.

8.بهره برداری: این گرایش را می توان رشته ای مستقل دانست و شامل دروسی مانند اکتشاف نفت، حفاری، مخازن هیروکربنی و ... است.

 

بازارکار و درآمد مهندس شیمی

با توجه به گستردگی این رشته و نیاز به این مهندسین در صنایع و کارخانجات مختلف باید بگوییم کمتر مهندس شیمی با مهارت و با دانش را می توان پیدا کرد که بیکار باشد.صنایع مختلفی هم چون صنایع

شیمیایی،دارویی،نفت و گاز،پتروشیمی و هم چنین در کارخانجات تولید مواد غذایی و بسیاری دیگر از کارخانجات حضور یک مهندس شیمی الزامی است. این مهندسین اگر در سازمان ها و یا بخش های دولتی استخدام

شوند حقوقی مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری دریافت می کنند و اگر در شرکت و یا سازمان های خصوصی فعالیت داشته باشند متناسب با مهارت و تخصصی که دارند دریافتی دارند که به طور میانگین حقوقی بین

5/1 تا 4 میلیون دریافتی خواهند داشت.

 

فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

عمده‌ترین مشاغل و صنایعی که یک فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی می‌تواند در آن‌ها مشغول به کار شود، عبارت هستند از:

واحدهای مختلف صنایع نفت و گاز و پتروشیمی از جمله اوپراتوری واحد، ایمنی، واحد کنترل، مدیریت واحد و کارخانه

صنایع تولید رنگ و رزین

صنایع مواد غذایی

صنایع بازیافت فلزات و عناصر گران‌بها

صنایع استخراج فلزات با ارزش

ساخت و تولید انواع دستگاه‌‎های صنعتی به خصوص صنایع شیمیایی

انواع باتری‌های صنعتی (لیتیمی، سربی اسیدی، کادمیم و از این قبیل)

صنعت خوردگی و حفاظت از خوردگی

صنعت گسترده پلیمری

مراکز دانش‌بنیان و حوزه‌های فناوری

صنایع بایومدیکال و بیوتکنولوژی

صنایع داروسازی

تولید انواع کریستال‌های خوراکی و صنعتی

حوزه‌های نرم‌افزای مانند طراحی سیستم‌های کنترل و نرم‌افزارهای کاربردی صنایع

خطوط انتقال گاز و نفت و ارزیابی اقتصادی واحدهای صنعتی

شرکت‌ها و نهادهای مطالعاتی طرح‌های توجیهی احداث کارخانه‌ها

در کل در هر فرآیند و واحد صنعتی که از یک ماده اولیه ماده‌ای با ارزش افزوده تولید می شود، استفاده از مهندس شیمی برای بهبود فرآیند، بهینه‌سازی و افزایش سودآوری ضروری است.

 

دروس اصلی این رشته عبارتند از :

موازنه ماده و انرژی، ترمودینامیک، مکانیک سیالات، انتقال حرارت، انتقال جرم، سینتیک و طراحی راکتور، کاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی، کنترل فرآیندها، عملیات واحد، طرح و اقتصاد مهندسی